May 05, 2014

Misi Kain Cotton - Day 4

Bismillah.

Hari terakhir kt HCM, pukul 10 baru aku nak bangun. Tak peduli pun semboyan yang bunyi pagi-pagi tu. Mengantuk sangat. Dan rasa macam dah sayang je nak tinggalkan katil tu. Hari ni memang plan nak keluar tengahari. Terus check out. Lambat je tangan nak bergerak. Sumpah sangat malas.

Sebelum keluar, sempat lagi snap gambar sikit. Buat kenangan kat HAD. Akak receptionist hari ni rajin senyum. Lega bukan akak yang hari tu. Dah dapat balik passport, yay! Sementara tunggu transport, aku pun menyempat lagi bergambar dengan semua yang ada kat situ.

On the way to Ben Thanh,
*kenapa selalu sangat Ben Thanh ni muncul dalam blogpost aku? Sebab tu kira town kat HCM, ada bus station, ada pasar yang besar, banyak kedai makan, pusat pasar malam dan macam-macam lah. So when ever transiting to HCM, you'd sure visit Ben Thanh.
aku sempat ucapkan selamat tinggal kat bangunan tepi jalan. Lepas ni serius takkan nampak lagi rumah yang selim-melim amcam kat sini. Well, memandangkan sume orang Vietnam rata-rata bersaiz kecil. Aku datang sane, rasa macam besar sangat je. Agaknya apa rahsia diorang kecil eh.
*isk isk

Jejak kaki kat Cho Ben Thanh, kitorang mulakan misi dengan makan tengahari. Perasan tak aku tak skip waktu makan. Sebab aku memang hantu makanan. Wajib makan! Ok, makanan hari ni, kitorang singgah kat kedai bertentangan dengan Hajah Basiroh. Kedai Basiroh ni, kurang sedap pada aku. Tapi tu hak semasing. Kat kedai depan tu, aku order Pho, Kuetiaw. Nak try makan pho kat kedai ni pulak.

Rasa boleh tahan, tapi abang yang jaga kedai tu lagi bolehh tahan. Sweet je muke merah-merah.
*Ni bukan aku yang cakap ok
Kitorang pun makan dengan lahapnye, sebab kemungkinan besar sampai malam kitorang tak makan. Pastu yang paling aku hepi, makanan tu paling murah kitorang makan sejak datang HCM ni.
*rasa cam nak lempang diri sendiri lelaju

Masa borak-borak dengan abang tu, dia ada lah bagitaw pasal dia ada buat tour ke Mekong. Dijamin halal punya. Kitorang dah terlepas pun. Padan dengan muka sebab tak tanya dulu. Last round shopping kat Cho Ben Thanh, aku sempat sambar dua pasang kain untuk buat jubah. Warna turqoise tu menarik perhatian tapi aku tengah kira gak nak buat baju apa. Sebab kain tu macam over sangat kalau buat jubah, nanti segan la nak pakai pegi solat terawih. Ada banyak kedai sekitar Malaysia Street, dengan nama macam kenal, cth:

Telekung lycra kat sana dah evolve dengan lace border pun, harga RM30. Ada jugak kurung moden yang bertingkat-tingkat, harga RM120. Kalau kat KL, harga lebih kurang RM200 dah tu. Sesuai sangat untuk orang yang nak meniaga. Gambar dalam Cho Ben Thanh waktu takde orang. Sebab takde orang, aku rasa ramai rakyat Malaysia dah balik da. Kalau tak, penuh je dengan muka orang kita dalam nih.

Sempat lagi shopping t-shirt untuk pakai sendiri. Asyik beli untuk orang je, kesian la diri sendiri yang takde ape. Dalam jam 4, masing-masing pun dah kering duit Dong. Kecuali yang sorang ni, setiap not dia simpan lagi. Dari paling besar sampai lah palin kecil. Korang jangan ingat die tak shopping. Dia paling banyak berhabis, sebab pakai duit RM. Duit Dong sampai tak berusik lah.

Luggage kitorang yang besar gedabak tu dikutip semula dari menumpang. Kesian dia. Sebab dah bosan, (padahal duit dah habis) terus kitorang berangkat ke Airport. Sebenarnya aku cam pelik jugak, kenapa customer yang kena bayar parking kat airport. Gambar sepanjang perjalanan, bangunan kerajaan rasanya ni.

Motif gambar yang last tu, nak bagitahu kat HCM ada lane khas untuk pemandu motor. That's why diorang dok belah kanan korang je selalu. Sampai kat airport, kitorang cari port baik dan melepak. Aku sempat berjalan-jalan lagi meronda Tan Son Nhat tu.

Cantik betul orkid kat dalam airport ni. Banyak gambar orkid je aku snap. Flight kitorang pukul 9 malam. Dalam pukul 7 baru ramai yang datang beratur kat depan kaunter. Dan semua pun muka melayu je, macam HCM dah kena invaded by us. Tak sedar dah nak balik KL.

Masuk dalam flight, tunggu makanan. Nak makan malam. Lapar! Dinasihatkan untuk pre-order makanan sesiap. Sebab masa balik tu mesti lapar gila. Tu pun aku nak beli Maggi cup lagi, nasib lah attendant cakap tak boleh buat. Terus kecewa sebab tak dapat makan Maggi.
*Lepas makan tido

Jejak kaki balik Malaysia, sakit mata aku tengok LCCT. Semak samun sangat. Tahu lah dah nak pindah KLIA2, tapi at least maintain la kebersihan semua. Lepas ni kalau naik Air Asia lagi, kena pergi KLIA2. Kutip beg dan cabut.

Sampai rumah pukul 3 pagi, terus mandi dan tidur. Memang jet lag betul. Nasib dah apply AL hari Selasa.

# Perjalanan ke HCM, 4 hari 3 malam ditanggung sepenuhnya oleh diri sendiri. Tiket Air Asia dah beli masa bulan Februari. Selamat untuk solo traveller dan ladies. Tapi berhati-hati dengan snatch theft. Untuk kemudahan, boleh cari penginapan di area Ben Thanh. Public transport sangat pantas. Kalau mampu, bole sewa motor. Makanan halal sangat mudah dicari sekitar pasar, tapi mahal. Jangan lupa untuk try Kopi Susu.

Overall, perjalanan kitorang memang awesome! Next trip, aku belum plan habis lagi. Bye!
# Oh, abaikan tarikh kat gambar tu sebab dia laju satu hari.