May 04, 2014

Misi Kain Cotton - Day 3 Part 2

Bismillah.

Lepas dari Coconut Candy making, kitorang semua menapak lagi sampai satu jeti kecil. Well, its our next pit stop.
Boat Ride
Boat tu sangat comel. Besar dan boleh muatkan satu kompeni bas. Bila pakcik mula hidupkan enjin, derummm, bunyi je aku taw dah. Kitorang nak lalu Sungai Mekong ni. Sungai ni sangatlah besar. Merupakan nadi negara dan bersambung sehingga 5 buah negara lain. Kalau nak lari masuk negara orang lain, bolehlah cuba guna sungai ni.

Tapi nanti kalau kena tahan, jangan cari aku.
*Hihihihi
Menyempat je snap gambar awek Jepun ngan awk Korea tengah cari tempat duduk. Takde kaitan pun padahal. Sepanjang perjalanan, ada banyak lagi bot besar yang membawa pelancong macam kitorang. Ah, lupa nak cerita, dalam bas ni, ada lebih kurang 12 orang Malaysia. Semua perempuan. Mane tak rase macam nak balik kampung je.

Pemandu Pelancong macam biasa lah, bagi penerangan pasal sungai. Kitorang mengelamun. Tengok sungai, nampak masa depan. Tapi gelap je. Fikir pasal duit Dong dah nak habis sebab shopping tak ingat dunia.

Pit stop seterusnya,
Lunch Break

Kat sini, aku jumpa banyak tanaman. Macam kebun tapi dah dikomersilkan. Kemas dan tersusun rapi. Well, sebenarnya kami ada jumpa satu mamat ni from Chad, katanya dia Muslim. Married man and wife die from Canada, kalau tak silap la, aku lupa dah.

Bila sampai menu kat tangan, mula lah perati satu-satu. Kata Pemandu Pelancong, yang free tu meal No.19 sahaja. Ha!! Terkejut beruk kau tengok menu. No.19 Steamed Rice with Fried Vegetable and Fried-Pork and Egg. Larat tekak kau nak makan? Memang aku biar je makanan tu tersisa. Mamat Chad tadi aku tengok lahap je makan, bini die orderkan makanan Vege je untuk die.

Sebab tahap ke-syubhah aku tinggi. Aku malas nak tunggu orang habis makan, so aku mula lah berjalan-jalan sekitar kawasan tu. Ada cempedak, sedap kalau goreng tu. Nampak pokok-pokok bunga kecil yang comel.

 
Lepas tu, naik bot dan berhenti kat jeti besar sebelum transit naik bas. Pit stop terakhir untuk hari ni,
Pagoda
Rumah pagan orang Budha. Aku sempat beli aiskrim sebab kepanasan tahap melampau. Pastu dah rasa bosan nak masuk kawasan rumah pagan. Ada statue Budha from past, present and future. Ada yang berdiri, duduk, dan terbaring. Macam-macam ada. Aku sempat snap pokok bunga kertas ni je, sebab rimbun sangat.

After visiting here, aku dah off camera dan tidur. Sedar-sedar dah nak sampai pekan Ben Thanh. Kitorang sampai pun masih awal, so singgah untuk makan. Dah seharian perut kosong tak terisi. Makan memng melampau betul hari ni, bil sampai 900,000 Dong. Kau mampu makan sampai ratus ribu. Aku pun telan air liur nak bayar. Susahnye nak cari makanan halal yang murah.

Petang tu, kitorang singgah pasar malam. Barang-barang souvenir lebih murah dan boleh tengok banyak pilihan. Tapi kitorang tak lama lah, sebab dah mengantuk tahap mata kena gam. Carilah taxi balik apartment. Pastu, tetiba hangin sebab pemandu taxi tu boleh pulak sesat. Agh! Patut pukul 9 dah sampai apartment. Dia punya pasal, pukul 11 kitorang sampai. Dah la dia yang sesat, pastu siap nak bising mengomel lagi. Ade aku cili gak mamat ni kang.

*Geram