May 04, 2014

Misi Kain Cotton - Day 3 Part 1

Bismillah.

Masuk hari ketiga. Pagi di HCM dikejutkan dengan bunyi semboyan. Sampai ke sudah aku tak tahu kenapa ada bunyi semboyan pagi-pagi. Kami dah berada di Ben Thanh tepat jam 7. Hari ni akan ke Mekong Delta! Akhirnya tercapai juga hasrat nak ke Mekong.

Kitorang sempat singgah di kedai serbaneka, beli air mineral dan sedikit roti untuk alas perut. Sebenarnya, trip kami ke Mekong Delta ni fully Non-Muslim package. So kemungkinan besar memang kami takkan makan makanan yang disajikan. Since bas akan datang lepas 7:30, kitorang pun merayau la sekitar kawasan tu.

Memandangkan motor pun belum banyak lagi atas jalan raya, kesempatan ni kitorang ambil untuk bergambar dengan statue famous kat Ben Thanh. Rasanya itu simbolik kemerdekaan Vietnam. Apa lagi, posing lah depan patung yang terletak di tengah-tengah roundabout.

Dan yang ni adalah Cho Ben Thanh atau Bahasa Melayu nya Pasar Ben Thanh. Sedap je posing pagi-pagi. Bas ke Mekong tiba dalam 7:45, a few pit stop untuk ambil penumpang dan last kami bertukar bas. Rupanya, bas ke Mekong Delta dan Cu Chi Tunnel adalah berbeza.

Lebih kurang pukul 8:30 baru kitorang keluar dari kawasan pekan dan mulalah perjalanan ke Mekong. Kata Tour Guide, perjalanan ambil masa dua jam. Sempat lagi kalau nak tidur ni. Sepanjang perjalanan, nampak deretan sawah padi, negara ni pengeluar beras juga rupanya. Ingatkan Kedah aje jelapang padi.

Paling peliknya, bila tengok ditengah-tengah sawah tu, ada kubur. Kata Pemandu Pelancong, bila seseorang tu meninggal dunia, dia akan dikuburkan di atas tanah dia. Jadi, kalau kemudian hari anak-anak cucu nak jual tanah, mereka diibaratkan jual mak atau bapa sekali. Panjang lebar Pemandu Pelancong cerita.

Siap cerita pasal harga rumah di Vietnam, struktur rumah dan lawak jenaka yang aku pun kurang faham. Pit stop pertama,
Kedai Cenderamata
Berhenti sebab toilet break. Ada cafe kecil jual kopi susu dan kedai souvenir. Scenery sangat cantik, macam taman larangan gitu. Macam Tahun Baru Cina je bila tengok tanglung merah ni.

Perjalanan diteruskan lagi, ada lebih kurang sejam untuk sampai ke Mekong. Aku dalam bas berborak tak sudah. Tak peduli pun dengan pemandu pelancong yang tengah membebel kat depan. Tak lama lepas tu, pit stop seterusnya,
Bee Farm
Kat sini, bole tengok lebah madu dengan lebih dekat. Geli tengkuk tengok sarang lebah. Nasib la tak kena sengat. Ada pokok yang serupa macam lebah kat kawasan ni. Lepas tu, kami disajikan dengan Honey Tea. Air teh'o campur ngan madu, memang manis. Siap ada sepinggan buah-buahan untuk kitorang makan.

 
Kemudiannye, ada sorang kakak tetiba berdiri tengah-tengah stage. Apa lah kakak tu nak buat agaknya kan. Then, ada 4 orang pakcik duduk dengan alat muzik. Haa, tahu dah apa yang diorang nak buat. Mesti menyanyi lagu country nih. Kitorang pun layan jer lah. Bukan main lagi kakak tu nyanyi, siap gaya taw.

Next stop,
Sampan Ride
Duduk KL takde mende camnih. Bila lagi nak rasa pengalaman naik sampan pakai topi segi tiga. Kat sini barulah rasa pengalaman camni. Cantik kan pokok-pokok yang jadi pagar sungai ni. Dan close up topi segitiga awek depan pakai. Sesuai di waktu yang panas macm ni. Risau jugak kot-kot ada buaya dalam tu. Tawakal je la.

Dalam 15 minit menyusuri sungai kecil ni, kami sampai ke pit stop seterusnya.
Coconut Candy
Ape tu Coconut Candy? Its a manisan yang diperbuat dengan kelapa. Rasa santan sangat gula-gula ni. Untung dapat rasa masa gula-gula tengah panas. Nak terbakar lidah makan. Siap tengok lagi macam mana diorang buat. Walaupun SME je, tapi ke-pro an diorang sume memang tak dapat nak lawan lah.

Ada macam-macam lagi souvenir made from kelapa kat sini. Comel-comel gitu. Bagus betul bila diorang fully utilize sebiji kelapa tu, kreatif.

To be continued . . . .