November 14, 2011

Dawai Kokot

Fasa Tiga


Erp ! " Alhamdulillah " . Kenyang perut senang hati . Azyllea tidur di rumah orang tuanya hari ini . Nasi kerabu mama memang tiada bandingan , komen Azyllea dalam hatinya . Dalam ketenangan , Azyllea mencapai talefon bimbitnya dan mendail nombor Maryam . Gadis tinggi itu kini sudah mula bekerja di Gedung Sasa Bukit Bintang . Fikirannya masih menerawang tentang rumah Maryam dikampung . Hatinya bagai ditarik-tarik untuk melawat kembali rumah itu . " Hello Lea ! Apa khabar ? Lama kau diam . Dah nikah ke ? " Maryam ketawa . " Ah kau , siapalah yang nak kan aku . Kau tu lainlah . Tinggi lampai putih gebu . Eh , Mar kau habis kerja pukul berapa esok ? Aku nak ajak kau shopping . Beg tangan aku sudah makan zaman . " sambung Azyllea . " Macam kau lah . Tengahari aku habis . Bolehlah kau belikan aku Gucci sebiji . " Pantas Azyllea mengatur pertemuan dengan Maryam . Kebetulan Maryam sudah berpindah dan bekerja di Kuala Lumpur . " Lea , aku nak balik kampung hujung minggu ni . Kau nak ikut ? " " Alaa . Kenapa kau balik ? Aku kena hantar Abang Ady lah . Dia nak balik oversea . Rugi lah . Aku memang nak balik rumah mak . " " Takpelah Lea , aku sampaikan salam . Aku balik pun sebab ada orang nak merisik . Rugi lah kau tak dapat teman aku . " " Hah ? Siapa yang nak merisik kau tu ? Kurang ajar dia . Haha " " Ala , kau kenal sangat orang ni Lea . Nanti esok kita cerita panjang ok . Aku baru sampai rumah ni ." " Oh , Ok . Janji kau cerita . Aku jealous ni ." " Ye la Lea . Aku gerenti cerita punya . " Maryam menamatkan talian meninggalkan Azyllea terpinga .

Jam loceng berbunyi tepat 6 pagi . Mama pun sudah tercegat depan pintu . " Lea , bangun sayang . Solat Subuh ." Azyllea masih menggeliat . Lama tak tidur atas katil di rumah mama . Katil lama tilam empuk . Azyllea bingkas bangun dan mula bersiap ke tandas . Dapur mama sudah mula berbunyi . Sarapan untuk papa dan anak gadisnya . Hampir jam 7 pagi Azyllea turun , dan duduk di meja makan . Mama dan papa sudah hampir siap bersarapan . Papa jarang bercakap kecuali untuk perkara penting . Tapi Azyllea tahu papanya memang selalu berfikiran jauh . " Adik , pejabat papa ada kosong bahagian Marketing . Adik nak tak ? " Azyllea berhenti menghirup susu panasnya lantas mberpaling pada papa . " Adik tak ada masalah dengan company sekarang pun papa . Rasanya adik tak mahu lah pindah . " Sejak graduate , Azyllea bekerja di Bestmark . Mudah baginya untuk berada disana walaupun sakit hati dengan si stepler yang berlagak itu . Tapi selain Akmal , Azyllea tiada masalah lain . " Tapi papa simpan kan untuk adik . Mana lah tahu . Hehe " Papa tersenyum . Abang sulungnya , Ady baru turun dari tingkat atas . Segak bergaya . " Mama , papa . Ady nak keluar uruskan hal India . Banyak lagi yang belum selesai ni . Untuk majlis hujung minggu ni , mama tolong Ady uruskan ya ." " Hujung minggu ? Urusan apa abang ? ", celah Azyllea . Abangnya tersenyum lebar " Adalah . " lantas meninggalkan Azyllea terpinga .


Kerja di pejabat tidak banyak hari ini . Kebanyakan kerja marketing sudah diedar kepada bahagian yang berkenaan . Azyllea hanya datang untuk memastikan segala prototaip yang sepatutnya dihantar minggu depan sudah siap . Bukan senang untuk mendapat tender sejak kebelakangan ini . Syarikat kekurangan orang yang kreatif dan mampu berfikir di luar kotak . Azyllea bersyukur tidak terlibat dalam proses kreatif macam Nani . Tapi kadang-kadang Azyllea turut menyumbang idea . Lagi pula , Azyllea memang minat semua yang kelihatan cantik . Di pejabat , Azyllea lebih senang mengamalkan sikap harmoni dan riang sesama rakan sekerja . Selain sikap tegas yang diplagiat dari Maryam , Azyllea masih lagi seorang yang tidak terlalu ketat dalam pentadbiran . Persekitaran kerja yang selesa adalah lebih penting dan menjamin hasil kerja yang lebih baik . Itulah prinsip Azyllea dalam menjadikan pejabat sebagai tempat yang harmoni . Sesekali Azyllea ke bilik persediaan , membetulkan tudung dan berbedak . Ruang segi empatnya terkadang terlalu sejuk dan memerlukan Azyllea untuk bergerak keluar dan memantau . " Azyllea mana ? " tanya En Akmal pada Nani . " Ke tandas . " jawap Nani ringkas . " Kenapa encik ? " " Saja nak pastikan dia ada di pejabat . Panggil dia kebilik saya nanti " arah En Akmal .