November 12, 2011

Dawai Kokot

Fasa Dua

Berdikari menurut falsafah hidup Azyllea adalah sukar . Jauh daripada ibu dan ayah tersayang , hanya ada Maryam dan rakan seasrama yang lain . Kadang-kadang ada masanya Azyllea akan keluar outing bersama Aisha , Liyana dan Sofea . Banyak juga masa yang dihabiskan bersama tatkala mengulangkaji pelajaran . Tapi yang paling disayangi Azyllea adalah Maryam , teman sedorm . Dalam diam , Azyllea mengagumi kegigihan insan bernama Maryam itu . Maryam lahir dalam keluarga yang tidak seberapa . Rumahnya masih lagi beratap zink dan sangat panas tatkala matahari terik . Keadaan rumahnya yang uzur dan kelihatan bertampal tidak memudarkan semangat Maryam untuk menamatkan sekolah . Azyllea sering membantu apa yang perlu . Ada masa , Azyllea sendiri datang melawat dan menumpang tidur di rumah Maryam . Keluarganya kelihatan berat hati menerima kunjungan Azyllea buat pertama kali , tapi Azyllea dilayan sama seperti ahli keluarga , seolah-olah tiada frasa tetamu dalam rumahnya . Azyllea merasakan lebih hampir dengan keluarga itu . Hatinya gembira melihat keletah adik-adik Maryam . Terkadang , Azyllea turut serta dalam permainan kanak-kanak itu . Azyllea tidak mempunyai adik-beradik yang lain . Sebelumnya ada seorang abang tetapi berbeza umur hampir 15 tahun . Abangnya seorang yang serius dan sentiasa mengisi masa lapangnya dengan ilmu . Baginya , ilmu boleh hadir dalam apa jua bentuk sama ada ilmiah mahupun pengalaman . Sama dengan sikap Maryam yang gemar membaca .

" Kring . . Kring . . " , telefon Azyllea berdering memcahkan keheningan . Disambut baik panggilan itu . " Mama , ada apa ? " . " Lea balik rumah mama petang ni . Mama buat Nasi Kerabu . Balik tau . " , kata mama ringkas lantas menamatkan panggilan tanpa mendengar persetujuan Azyllea . Tersenyum Azyllea , dia memang akan pulang kerumah ibu bapanya walaupun tiada apa yang berlaku . Bagai dicita ulam mendatang , mama sentiasa tidak lupa makanan kegemaran Azyllea . " Kenyang perut aku " , ucap Azyllea lagi . Jam di pejabat sudah lama melepasi angka 5 . Azyllea masih lagi di sana , menyusun fail dan mengemas meja . Semak dibuatnya bila tiba-tiba ada tugasan yang diluar bidang . Mujur ada Nani , boleh juga minta ajarkan teks ucapan . Selesai berkemas , Azyllea lalu berangkat keluar dari kawasan segi empat ruang dia bekerja dan terus menuju keluar . Lif ditekan dan Azyllea menuju ke kawasan parkir kenderaan di tingkat bawah tanah . Doa menaiki kenderaan sudah menjadi rutin harian dan keretanya meluncur laju . Ramai yang bertanya , " Kenapa Satria Neo ? " . Azyllea menjawap selamba , " sokong jenama tempatan ! " . Pada firasatnya , cukai adalah lebih murah jika menggunakan keluaran tempatan . Lagi pula , alat ganti sangat mudah dan gaya Neo yang sporty itu menawan kalbu Azyllea .

Hampir 45 minit melalui MRR2 , Azyllea tiba di Taman Megah . Maklumlah , keadaan trafik yang tidak memberangsangkan pada waktu petang . Semua orang dalam perjalanan pulang ke kediaman masing-masing . Haluan Neo sudah tamat dan Azyllea memberi salam lantas masuk kerumah . Setelah meletakkan beg tangannya , Azyllea lantas ke dapur . Mama masih sibuk menyediakan juadah makan malam . " Ada apa yang boleh Lea bantu mama ? " , tanya Azyllea . " Eh , sayang mama . Bila sampai ? Mama tak sedar Lea ada dirumah . " Azyllea senyum , " Mama kalau jiran sebelah panggil pun mama tak sedar . Maklumlah , rumah macam istana Michael Jackson . Hehe . " gelak Azyllea . Lebar senyuman mama , " Lea tolng potongkan dasing bakar . Mama letak dekat tepi ketuhar tadi . " . Azyllea mula bersedia dengan papan landas dan pisau , " sedia bertugas , puan ! "