March 03, 2014

Journal : How to Budget

Bismillah.

I start working pada August 2013, dan my wedding is scheduled on Feb 2014.
Gap : 5 months
Total : 10, 000 to 15, 000
Event : Solemnization & lunch
Saving at the moment : Zero

Ok, bila kepala dah mula pening, sebab fikir pasal belanja untuk kenduri. Macam-mana nak kumpulkan sebanyak tu dalam masa 5 bulan. Dah la banyak sangat perkara yang harus dipertimbangkan.

Sebagai bakal pengantin, masalah macam ni, biasa sangat untuk kita. Jadi, apa yang penting adalah, kita mempunyai satu keazaman dan disiplin yang kuat. Sebab kalau kita tak mampu untuk mengagahkan diri, tiada siapa yang dapat tolong. Ha, keluar dah ayat motivasi. Hihih.

Dalam kes ni, I don't have saving, just got employed. Dan kena fikir tentang perkahwinan.
Sebenarnya, dalam hal ni, I buat banyak percaturan kewangan. I even have tabulated table untuk membantu masalah kewangan ni. Motif I bertungkus lumus untuk ready is that, I taknak guna sesen pun duit hantaran I.

So, ini table yg i gunakan.

I just use normal excel spreadsheet. And compute total I need to spend. So, macam ni lah rutin i dalam masa 5 bulan tu. Sebolehnya, i memang akan buat 2 atau 3 kali bayar. Untuk mudahkan I buat pengiraan kos. Contoh macam kos bayar photographer, pakej asal RM1600, tambahan malam persalinan RM250 = RM1850 (Deposit pertama RM550, Deposit Kedua RM550 dan RM750 on collection day).

Hasilnya, I memang tak sentuh duit hantaran I. Dan luckily, makanan sume parents i yang sponsor. Hihih. Actually, untuk majlis lunch dan majlis khatam, total untuk makan je dah mencecah RM3,250 (Lunch : sekepala RM10 x 300 guest = 3,000 & majlis khatam : sekepala RM5 x 50 guest = RM250)

Taklah susah nak plan, yang susahnya nak ikut apa kita plan je. All the best untuk semua bakal pengantin ya~