February 07, 2014

Kita ke Bali - Day 3

Bismillah.

Mulakan hari ketiga dengan melawat
Taman Ayun Mengwi
Nama taman ni sebenarnya nak menggambarkan taman ni sangat cantik. Sesuai dengan tempatnya, memang cantik sebab ada elemen air dan kehijauan. Kat sini boleh nampak rumah pagan dengan atap yang bertingkat.
Ada gelanggang sabung ayam berhampiran dengan pintu masuk. Kata Nyoman, orang di Bali masih ada lagi yang mengamal sbaung ayam untuk judi. Dia pun tahu judi tu bawak padah. Seterusnya, kitorang bergerak ke perhentian seterusnya
Ulun Danu Temple
Pura Ulun Danu niy adalah pura paling ohsem sepanjang pengamatan aku. Pura ni dibina di tebing Tasik Bratan yang 1200 m tinggi dari paras laut. Angin kat atas ni memang sejuk gila, rasa macam ada dekat Genting Highland je.

Lepas sejuk gigil dok kat kawasan ni, kitorang pun bergerak ke lunch area. As usual, we served by buffet and makanan hari niy, agakkurang memuaskan. Next stop will be,
Tanah Lot Temple
Tanah Lot is most popular tourist destination in Bali. Dan aku banyak tengok gambar tempat ni on blog review. Well, pura ni terletak di persisir laut dan bila air surut, boleh berjalan kaki ke pura. Tapi at time kitorang sampai, air laut pasang dan ombak sangat ganas. Almaklumlah, tu kan Lautan Hindi.

Well, we ended our trip today dengan dinner at 5 pm. Afterwards, kitorang balik ke hotel dan rest kejap. Lebih kurang jam 7 pm, we move out to stroll around. Melawat pantai dan Denpasar town. Shopping t-shirt dan a bit souvenir. Malam di Denpasar, agak meriah dengan kelab hiburan dan kedai-kedai souvenir. We are back to hotel before midnight and went to snore.