March 04, 2015

Un-boxing My New Camera

Bismillah.

Kita beli Action Camera !
Beli through Lazada. RM170.
Biar gambar berbicara.







Contoh gambar.
Not bad la untuk camera kecik macam ni.
Hahaha.


February 21, 2015

Jalan-jalan Tioman - Part 5

Bismillah.

Ah, sedar tak sedar. Pagi ni dah tunggu feri balik KL.
Kejap sangat cuti,

Pagi pukul 600 kat jeti. Gelap lagi woo.
Tunggu punya tunggu. Feri sampai pukul 700 pagi.
Dan in middle ada yang dah fed up tunggu, terus pegi sarapan.
Hahaha. Nasib lah.
Anyway, sebab tahu sangat dorang ikut tidal.
Jadi mungkin timing tu akan lari dan tak sama dengan dalam jadual.

Selamat dah sampai Jeti Mersing.
Selamat tinggal Tioman. We surely miss you!
Anyway, kitorang sebenarnya dah amek bas pukul 400 petang.
Tapi since dah smpai Perhentian Bas Mersing sebelum tengah hari.
Kitorang singgah makan dulu.
Masa tu buat keputusan untuk beli tiket lebih awal untuk balik KL.
Dan Alhamdulillah, dapat tiket pukul 130 petang.
Tapi ada isu sikit lah.
Sebab yang menjual tiket tu, dah overlap.
Nasiblah masih ada kosong dalam bas.
Cuma kena duduk berasingan la.
Kena pulak hari tu highway jem. Sebab orang dah beransur balik KL.
Dalam pukul 700 malam jugak sampai KL.
Ambil tren balik ke Sentul and we reach home soon after.
Habis dah trip ke Tioman. Esok ahad boleh relax.
Sebab Isnin dah kerja.

Attached here, contact kitorang ke Pulau Tioman.
Pondok Sri Salang
Pak Long
013-9805000

Entri sebelum.

February 20, 2015

Jalan-Jalan Tioman - Part 4

Bismillah.

*entri tanpa gambar

Ah, baru hari kedua kat sini.
Snorkeling! Snokeling!
Janji pukul 9, pas bangunkan budak-budak kat depan tu.
Kitorang tunggu punya awal kat jeti.
Pastu ada pulak orang yg lambat. Alihnye datang sekali dengan luggage.
Nak snorkeling ke nak balik tah. Hahaha.
First stop opkos la untuk water confident.
Tapi tak pasti pulak apa nama stop tu.
Ada dalam 15 minit kat sini, tolong ajarkan hubby ber-snorkeling.
Akhirnye beliau jadi lagi terel dari kita, Haha.
Bila ketengah sikit, teringat abang bot pesan jangan ketengah sangat.
Nanti tak reti nak balik.
Next, kita singgah kat Coral Bay then Monkey Bay.
Kat Coral Bay ni boleh nampak coral yang besar-besar, cantik tapi tak berwarna sangat.
Tapi ikan yang ada Masyallah, cantik sangat.
Nak kejar tak mampu lah kan, Tengok je,
Kat Monkey Bay, kita bagi ikan makan roti.
Abang bot bulatkan roti tu bagi sorang satu.
Suruh pegang, nanti ikan akan datang makan.
Sho sweet, rasa macam terapi je.
Terapi ikan yg tolong bersihkan kotoran tu. Hikhik.
Pastu baru pegi kat Taman Laut.
Kat sini, ramai sangat orang.
Pastu ikan sume besar2. Takat roti sekeping tu, tak sampai 5 saat hilang dah.
Tapi, kena hati-hati sangat.
Takut tersadung bot-bot punya tali sauh.
Tengok dari permukaan tu, nampak tajam je.
And, at the end, kita singgah Kampung Tekek.
Haa, kat sini ada kedai tax free.
Boleh la kalau nak borong cokelat.
Tapi, sebab kitorang pun punya eksaited dengan snorkeling.
Sampai kan cash pun tak bawak.
Bawak RM10 je pulak tu,
Beli makanan ringan je, Pastu habiskan masa ngumpat.
Lama jugak ada dekat sini.
Last-last abg bot yg perasan kitorang kat situ,
Dia panggil naik bot, tapi kena jalan agak 10 minit.
Jauhnya parking. Haish,
Masa tu la lalu kedai jual macam-macam.
Tengok je lah, Hahahaha.
Lepas tu balik ke Kampung Salang.
Baru kitorang gi makan tengahari.
Rehat kejap, sambung balik berenang-renang kat pantai.
Ombak kuat pulak masa tu, Mebi sebab air baru pasang.
Dah bosan berenang baru pergi pulangkan goggle.
Balik tido sampai petang,

Zzzzzzzzz~

Bangun-bangun perut dah lapar balik.
Bersiap-siap untuk makan malam.
Malam ni kitorang order set Western.
Dalam tu ada Ayam, Daging, Sotong, Udang.
Semua bakar punya.
Nasi putih 1 set. Air buah macam biasa,
Banyak jugak ow, penat nak habiskan.
Lepas makan, ronda-ronda kejap jeti kampung salang ni.
Ambil gmbar dengan bayang-bayang.
Pastu sambung lepak dengan budak-budak depan umah.

Bersambung.
Part 1
Part 2
Part 3
Part 5

February 19, 2015

Jalan-Jalan Tioman - Part 3

Bismillah.

Bangun je tido, baru mula unpacking. Best sangat cover tido semalam.
Orang tak selalu travelling macam ni la. Hahaha.
So perkara pertama di Tioman is menjelajah kawasan.
We walk from end to end. Nak tengok ada apa dekat Kampung Salang.
Rupanya untuk ke kampung yang lain, selain dari naik water taxi, kita boleh jungle trekking.
Walaupun Tioman ni besar pulaunya, tapi takda jalan bertar yang menghubungkan antara kampung.
For me, this is the best.
Kurang pencemaran, dan secluded.
Which gives you the utmost of the kampung you stayed.

Peta Kampung Salang.
Ok, kat sini boleh kata lengkap jugak basic ammenities.
Ada kedai runcit, kedai makan, booth jual tiket feri, tiket bas (in case kalau tak beli lagi).
Kitorang hunting for snorkeling trip untuk esok.
Dan dapat 1 pakej RM75 seorang, 5 stop including jacket & goggle rental.
Untuk aku, cukup murah la tu. Walaupun sebenarnya tak pasti sangat rate kat sini.
Bila dah confirm utk snorkeling, boleh terus ambil life jacket dan goggle.
Mana lah tahu nak kuak lentang kat pantai Salang ke kan petang nanti.
Hahahaha. Akak kaunter tu siap bagi resit lagi untuk bawa esok pegi snorkeling.

Perjalanan diteruskan lagi. Dan gambar ni paling femes sekali dalam google search.
Cuba check, pernah jumpa tak?


Tengoklah keindahan pasir pantai Kampung Salang ni.
Its beautiful dan sangat memukau.


Balai Polis pun ada. Comel je pondok nye.
Jaga-jaga. Ada yang memerhati, Hohoho.
Kualiti see-through pantai Tioman ni, aku bagi 4.5 over 5.
Sebab, walaupun air sangat biru dan boleh nampak dasar laut.
Mungkin waktu aku pegi tu, baru lepas musim tengkujuh kot.
Laut Johor pun effect sekali ke eh? Entah. Fail geografi. Lol~


Jeti Kg. Salang yang macam panjang tapi sebenarnya pendek je.
Anyways, orang cakap Kg. Salang ni yang tercantik di Tioman.
Tapi ada orang jugak cakap Kg. Panuba lagi cantik kalau nak diving.
Pendapat aku, sama je kot. Hahaha.
Motip datang sini nak lari dari rumah je.
Sesekali hirup udara tengah laut ni, macam-macam memori masuk dalam kepala.
How time past.
Petang tu, kitorang lepak tengok sunset.
Dan alangkah kecewa nya sebab tak nampak sunset pun.
Nampak cahaya kuning kemerahan je, sebab matahari tenggelam dekat sebelah yang lain.
Haih, kecewa.
Untuk makan malam, hari ni singgah dekat area Salang Beach Resort.
Menu makan dua orang:
2 Nasi Putih + Tomyam Campur + Daging Kunyit + Kailan Ikan Masin + 2 Air Buah =
Total RM38.00
Ada lah mahal jugak dari makan kat KL,tapi rasa nya masih affordable ni.
Menu yang sama boleh makan 3 4 orang, lebih lagi yang ladies.
Jom balik chalet!
Budak-budak depan chalet kitorang buat BBQ, so Maklong pun duduk lepak berborak dengan kitorang sementara nak tunggu ayam masak.
Hahaha. Duduk depan pintu punya pasal aku pun dapat ayam.
Kenyang weyy ~

Bersambung.