October 05, 2015

Lasagna

Bismillah.

Mengigau nak try buat lasagna.
Sebab kalau beli pun kena cas paling murah RM10 sebekas.
Jadi, this time nak try buat sendiri.

Actually, hari tu gugel terjumpa satu resepi mudah ni.
So, sharing dari tuan belog > sini

Bahan-bahan yang diperlukan :

(A)
Prego Sos Tomato
Cendawan butang
Daging / Ayam Kisar
Bawang
Black pepper & Oregano

(B)
Susu Segar / Full cream
Planta
Tepung gandum
Keju Cheesdale

(C)
Kepingan lasagna San Remo
Keju Mozarella / Pizza Topping Emborg

Langkah-langkah :
1) Buat Sos Tomato
~ Bawang besar hiris dadu
~ Cendawan butang hiris halus
~ Tumis bawang merah hingga layu
~ Masukkan daging / ayam kisar. Masak hingga warna berubah taw
~ Masukkan setengah botol. Kalau beli yang kecil, terus masukkan semua ya
~ Masukkan cendawan yang dihiris nipis tadi
~ Tunggu sebati. Jangan lupa masukkan sedikit serbuk oregano, garam & black pepper
~ Ketepikan

2) Buat Sos Keju
~ Panaskan planta 2 sudu dalam kuali
~ Masukkan 2 sudu tepung gandum. Pada awalnya mungkin akan
berketul tapi terus je kacau hingga sebati
~ Masukkan susu segar 200ml
~ Bila bahan sebati, masukkan 2 keping keju cheesedale
~ Jangan lupa masukkan sedikit garam

3) Susun-susun
~ Rebus kepingan lasagna hingga lembut dan tos
~ Lapiskan dalam loyang pembakar
~ Letakkan Sos Tomato, Kemudian Sos Keju & Pizza Topping / Keju Mozarella
~ Lapiskan lagi dengan kepingan lasagna dan seterusnya hingga memenuhi loyang tadi
~ Lapisan paling atas sekali mestilah Keju Mozarella / Pizza Topping

4) Bakar !
~ Bakar pada suhu 180 celcius, selama 40 minit
~ Biarkan sejuk seketika dan makan !

Tuan tanah tak sempat snap gambar sebelum
Bila dah separuh makan baru tersedar. Hahaha

Secara overallnye, resepi ni paling mudah nak ikut.
Dan hasilnya memang tak mengecewakan.
Sedapnya makan.

September 21, 2015

My Thumb

Bismillah.

*graphic content warning

Bila ada kat dapur, macam-macam insiden boleh jadi.
And this one is unexpected.
Tapi solely my fault.
Orang nak belah buah letak dulu atas papan landai.
Ini letak kat jari. Kesudahannya, memang jari kena luka.
Luka dalam pulak tu. Huhuhu.
*Nanges sesorang
Pastu kena pegi klinik. Doktor cakap senang je.
"Ni kena jahit."
Lagi la nak nanges. Hidup lama dah, tak pernah kena bius.
Tak pernah kena jahit.
Tapi bila fikirkan balik. Pengalaman tu.
Bukan selalu akan dapat. Hahaha.
Ni gambar sepanjang ibu jari berjahit.
Sampai lah dah bukak jahitan.
Duration : 9 to 21 Sep 2015

Fresh wound.


Masa nak buka stitches.

Final dresing.
And now, recovering stage
Insyallah.

July 17, 2015

Salam Aidilfitri 1436

Bismillah.

Selamat Hari Raya!


This year tema we oll Biru.
Hahaha. Dan kena bagi angpau jugak.
Boelh tak kalau dah tua pun dapat angpau lagi. Huuhu.

July 05, 2015

Asmara Pencahala

Bismillah.

Today berbuka at here~~
I found out this place while browsing online.
Tetiba jumpa Felda D'Saji, at Penchala.
Eh eh, macam dekat je ni.
So try out la macam mana sistem dorang.
And its great time.
Makanan dorang susun cantik je.
And varies. Sampai tak sempat nak rasa dessert apa.
Sume habis (-_-)
Masuk ja depa dah siap reserve table.
Ta kisah la duduk mana sebab dating dua orang je. Hihihi.


Ni view pintu masuk.
Ala Bali.


Romantik gitew.
Tempat ni orang biasa book untuk wedding reception.
Tapi bulan Ramadhan, they are open for iftar.